Monday, February 09, 2009

Kesehatan : Manfaat Vitamin D


pada waktu saya lembur ngerjain tugas kuliah, di tempat teman begadang nich ceritanya.. sampai pukul 03:0 pagi, abis itu tidur, pada pukul 08:00 pagi bangun, dan langsung pulang ke rumah, tetapi sampai di rumah dah gak mau tidur, aku gak tau ntah kenapa, jadi untuk buat bisa tidur coba hidupin televisi, dan pada waktu milih saluran metro tv, ada acara Oprah Winfrey membahas tentang vitamin d, kesimpulan yang di dapat dari acara Oprah Winfrey salah satunya yaitu vitamin D sangat penting untuk perkembangan tulang, nah setelah nonton acara itu langsung di praktekin nich, selama 15 menit berjemur pada pagi hari pada pukul 10:30, memang terasa panas.. :D, maklum baru kali itu berjemur.. terasa banget ama pungung.., setelah 15 menit berjemur, abis itu kerumah,kemudian minum segelas air, dan coba untuk tidur kembali, dan akhirnya bisa juga tidur...:D

Untuk lebih jelasnya apa itu vitamin D, nich dia artikelnya..

itamin D dihasilkan di dalam badan kita apabila kulit terdedah kepada matahari. Ia juga didapati di dalam makan yang bersumber dari haiwan.

* Vitamin D berbeza daripada vitamin yang lain kerana badan kita dapat membuatnya apabila terdedah kepada matahari.
* Dalam bentuknya yang aktif, ia dianggap sebagai hormon. Ia mempunyai kesan ala-hormon ke atas penyerapan mineral, pemineralan tulang dan beberapa perembesan.

Fungsi Utama

* Vitamin D adalah sangat penting bagi perkembangan tulang dan gigi yang sihat. Tanpanya, badan tidak dapat membina atau mengekalkan tulang yang kuat.
* Vitamin D adalah vitamin larut lemak yang memainkan peranan dalam mengawal penyerapan kalsium, yang memberi kesan terhadap perkembangan tulang dan juga sangat penting bagi pembekuan darah.
* Apabila vitamin D berkurangan di dalam badan, kurang kalsium diserap daripada makanan dan tahap darah terpaksa dikekalkan dengan mengambil kalsium daripada tulang.

Sumber Makanan

Minyak ikan kod, herring, mackerel, sardin, salmon, marjerin, tuna dan keju cheddar
Penggunaan

Semaklah di pasaran tempatan anda untuk pengambilan harian vitamin D yang disyorkan.
Bukti Keselamatan

Orang yang menghindari matahari sama sekali (atau mendapat cahaya matahari semulajadi yang sangat sedikit), populasi tua, vegetarian/vegan dan wanita yang hamil dan sedang menyusu semua mungkin mendapat manfaat dari pengambilan vitamin D yang mencukupi atau lebih tinggi.

Sumber : http://www.nutrilite.com/ms-my/Nature/Nutrients/vitamin-d.aspx
Sumber gambar : http://www.topnews.in/health/files/vitamin-d.jpg


0 komentar: